Sádlo: nová zdravá potravina

24.2.2019

Kvalitním vepřovým sádlem v současné době již výživoví poradci neopovrhují. Sice k němu mají ještě stále rezervovaný přístup, ale vědí, že jeho konzumace v malém množství tělu neškodí. Je jen potřeba ho rozumně zařadit do jídelníčku. Záleží na tom, jakou dietu svým klientům s ohledem na jejich aktuální stav doporučují. 

 sadlo-prispevky-999px_×_438px_-_návrh_bez_názvu-27.png

Sádlo a vitaminy

Nejkvalitnější vepřové sádlo je sádlo hřbetní. Je to podkožní tuková tkáň, která je uložena na svalovině kolem páteře. Toto sádlo bývá čisté, bez kousků masa. Vepřové sádlo sice obsahuje tuky, kterým se při redukční dietě většinou snažíme vyhnout, ale také zdraví prospěšné látky. Tuky jsou zdrojem energie, kterou lidský organismus potřebuje. Dále usnadňují vstřebávání vitaminů v těle, jež jsou rozpustné v tucích (např. vitaminů A, D, E a K). Sádlo obsahuje omega-3 mastné kyseliny, např. tzv. linolenovou mastnou kyselinu, která je nezbytná pro procesy v lidském těle, správnou funkci nervů nebo srdečně-cévního systému.  

Hydrogenace rostlinných tuků

Před několika lety komisař pro zdraví v New Yorku doporučil místním restauracím, aby přestaly používat oleje s obsahem transmastných kyselin. Přirovnal je ke stejně škodlivým látkám, jako jsou olovo a azbest. Ztužené rostlinné tuky se vyrábějí z rostlinných olejů a tuků tzv. hydrogenací (chemická reakce při vysokém tlaku a teplotě). Při tomto procesu vznikají nezdravé transmastné kyseliny.  

Sádlo a cholesterol

Jedním z velkých mýtů, který ještě mezi populací přetrvává, je, že sádlo zvyšuje hladinu cholesterolu v těle. Přitom například kyselina olejová obsažená v sádle hladinu cholesterolu pomáhá snižovat. V porovnání například s živočišným máslem obsahuje sádlo o dvě třetiny cholesterolu méně. A ztužené rostlinné tuky považované často za zdraví prospěšné dokonce hladinu cholesterolu zvyšují. Sádlo také působí blahodárně proti cukrovce.  

Při konzumaci jídel, která obsahují tuk nebo jsou na tuku smažená, je potřeba vždy brát ohled na svůj aktuální zdravotní stav. Tuky je vhodné vzájemně kombinovat a vyvarovat se těch, které mohou našemu tělu škodit. Kvalitní vepřové sádlo zažívá renesanci a mnozí lékaři, odborníci na stravování a výživoví poradci již vědí, že jde o zdravý tuk. Také v mnoha restauracích ho již používají při přípravě jídel a dávají mu přednost před rostlinnými oleji. 

Zdroj:

https://www.foodandwine.com/articles/lard-the-new-health-food

https://cs.wikipedia.org/wiki/Hydrogenace 

 

Na sádle > Články > Sádlo: nová zdravá potravina